REGGIO EMILIA SISTEMOS ELEMENTŲ TAIKYMAS UGDOMOJOJE VEIKLOJE
Ar girdėjot, kad vaikas sudarytas iš šimto? Vaikas turi šimtą kalbų, šimtą rankų, šimtą minčių, šimtą būdų galvoti, žaisti ir kalbėti, šimtą, visuomet šimtą būdų girdėti, žavėtis ir mylėti, šimtą džiaugsmų dainuoti ir suprasti, šimtą pasaulių atrasti, šimtą pasaulių išrasti, šimtą pasaulių įsivaizduoti. Vaikas turi šimtą kalbų.
Loris Malaguzzi
Reggio Emilia sistemos įkvėpėjas
Reggio Emilia sistemos įkvėpėjas yra pedagogas Loris Malaguzzi, teigiantis, kad vaikas turi mažiausiai šimtą kalbų. Tai – menas, muzika, šokis, konstravimas, rašymas, kalbėjimas, dainavimas, drama, šešėlių teatras… Reggio Emilia ugdymo sistema labai natūrali, neapsunkina vaiko. Priešingai – ji kaip tik yra itin artima vaikui. Mažylis iš prigimties yra labai smalsus, o mes kartais jį apkrauname "negyva" informacija. Vaiko ryšys su pasauliu kuriamas nuo pat pirmos dienos. Vos tik atėjęs į darželį, vaikas patenka į natūralią aplinką. Čia jis yra labai gerbiamas, mylimas, svarbus. Sistema lavina vaiko vaizduotę, skatina ieškoti būdų sau padėti. Juk kai tu gali sau padėti, esi kūrybingas, tau visada bus lengva rasti sprendimą.
Pagal Reggio Emilia sistemą, vaiko intelektualiniai gebėjimai turi būti ugdomi plėtojant jo išraišką, pažįstant simbolius, turtinant etikos, logikos ir vaizdinių "kalbas". Tai gali būti žodžiai, judesiai, piešimas, tapyba, konstravimas, lipdymas, šešėlių teatras, koliažai, dramos teatras, muzika ar daugelis kitų būdų. Saviraiška yra dominuojantis veiksnys Reggio Emilia sistemoje. Italijoje vaikai kuria dailės studijose, vadinamose „ateljė“, o mūsų darželiuose – grupėse. Čia yra dailės priemonės, molbertai. Vaikai kuria ir lauke, ir viduje. Vaikas turi galimybę kurti atsisėdęs ar net atsigulęs ant pievos. Dažnai darbai atliekami kolektyviai: tam specialiai padaroma daugiau erdvės, kad vaikai galėtų piešti tiesiog rankomis ant didelio popieriaus lapo ar audinio. Unikali priemonė – naudojami šviesos stalai. Vaikai gali kurti, eksperimentuoti, pastebėti, atrasti. Stalo šviesa suteikia ypatingą įspūdį, paryškina vaizdą. Kūrinio detales galima stumdyti, laisvai taisyti savo kompoziciją „čia ir dabar“.
Reggio Emilia ugdymo sistema lanksti, papildoma naujomis idėjomis pagal vaikų poreikius. Numatytas veiklas galima keisti, o užduotys gali kilti atsitiktinai. Ugdymo sistema neapsunkina vaiko. Priešingai – ji kaip tik yra itin artima vaikui. Mažylis iš prigimties yra labai smalsus, o mes kartais jį apkrauname "negyva" informacija, bet juk viską galima perteikti per pojūčius. Vaiko ryšys su pasauliu kuriamas nuo pat pirmos dienos. Vos tik atėjęs į darželį, vaikas patenka į natūralią aplinką. Čia jis yra labai gerbiamas, mylimas, svarbus. Sistema lavina vaiko vaizduotę, skatina ieškoti būdų sau padėti. Juk kai tu gali sau padėti, esi kūrybingas, tau visada bus lengva rasti sprendimą. Vyrauja tokia atmosfera, kad vaikai nuolat jaustų suaugusiųjų palaikymą, nebijotų daryti klaidų, rizikuotų atrasti naujus dalykus. Vaikai jaučiasi laisvi, nebijo patriukšmauti, daryti netvarką. Čia jie gali saugiai palikti savo nebaigtą darbą rytojui ar susirasti vietą, kuri juos geriausiai nuteikia darbui. Tai suteikia vaikui susidomėjimą ir naują pažinimą.
Vaikų ugdymosi procesas stebimas ir dokumentuojamas skirtingais būdais: saugomi vaiko darbai, fotografuojama, užrašinėjama. Taip vaikai, tėvai ir pedagogai gali matyti vykstančius pokyčius vaiko gyvenime.
Pasak žymiojo pedagogo, kiekvienas vaikas yra unikalus, trokštantis žinių, kupinas smalsumo, noro bendrauti ir pažinti. Jis mokosi vertinti save, pagrįsti savo nuomonę, kritiškai mąstyti, tačiau tuo pačiu ir kurti pilnaverčius ryšius su kitais ir bendrauti.
Auklėtoja-metodininkė V. Grudžinskienė,
Vyr. auklėtoja D. Andrikaitytė
„Vertybės – tai tvirtas tikėjimas tuo, ko mes trokštame. Jos nusako, kas mums svarbiausia. Tai kelias, kuriuo eidami pasirinksime teisingą sprendimą…“ (Ištrauka iš Ken Blanchard, Jesse Stoner knygos „Visu greičiu pirmyn!“ ).