Naujienos

SVEIKI DANTUKAI – PUIKI SVEIKATA

   Dantų ėduonies (karieso) atsiradimas yra tiesiogiai susijęs su gausiu paprastųjų angliavandenių vartojimu (rafinuoto cukraus, saldžių gėrimų, saldumynų, saldainių). Burnoje esančios bakterijos mėgsta cukrų ir skaido jį, sudarydamos rūgštis, kurios mažina dantų emalyje kalcio bei fosforo santykį, suardo jį, dėl ko susidaro palankios sąlygos dantų ėduonies vystymuisi. Ypač pavojinga, kai rūgštys kaupiasi ant danties paviršiaus po apnašomis. Mokslininkai nustatė, kad stipriausią įtaką burnos sveikatai daro mitybos bei gyvensenos įpročiai. Vienas iš pirmųjų dantų problemų ženklų – atsirandantys įvairūs dantų spalvos pokyčiai. Dantų spalvą bei emalio storį gali veikti amžius, genetiniai faktoriai. Ypač neigiamai viršutinį emalio sluoksnį veikia apnašos. Dėl per didelio fluoro kiekio vandenyje dantys gali prarasti baltumą, tuomet ant pažeisto dantų emalio atsiranda baltų linijų ir įvairių spalvų dėmių. Pakankamas fluoro kiekis apsaugo dantis nuo ėduonies, o perteklius yra labai kenksmingas, nes sukelia fluorozę bei sutrikdo kalcio ir magnio apykaitą. Ypač jis gali būti pavojingas ikimokyklinio amžiaus vaikams, nes gali išsivystyti ne tik dantų fluorozė, bet ir antinksčių, kasos bei skydliaukės veiklos sutrikimai. PSO rekomenduojama optimali fluorido koncentracija geriamajame vandenyje – 0,5–08 mg/l.

Norint apsaugoti ir stiprinti dantis, reikėtų:

  • vartoti daugiau kalcio bei fosforo turinčių maisto produktų (fermentinis sūris, varškė, migdolai, kiaušiniai, mėsa, jūros kopūstai, žalioji arbata, salotos, špinatai, krevetės, jūros žuvys ir jų konservai, žirniai, anakardžiai, graikiniai riešutai);
  • efektyviai šalinti dantų apnašas, tinkamai ir kokybiškai valant dantis; apnašas gerai šalina vaisiai ir daržovės (agurkai, morkos, obuoliai);
  • po valgio skalauti burną vandeniu, nes jis padeda nuplauti maisto likučius ir bakterijas;
  • mažinti cukraus kiekį maisto racione iki 25 g per dieną (6 arbatiniai šaukšteliai) bei mažinti angliavandenių buvimo burnoje laiką;
  • stiprinti dantenas bei burnos audinius (mėtos ir petražolės stiprina dantenas, balina dantis bei šaliną halitozę).

   Dantis rekomenduojama valyti du kartus per dieną – ryte ir vakare po valgio. Pavalgius išskalauti burną vandeniu. Dantys valomi šepetėliu ir pasta. Geriausia vaikui pirkti minkštą arba labai minkštą dantų šepetėlį su maža galvute ir patogia rankena, o dantų pastą rinktis pagal vaiko amžių. Naudingiausios yra dantų pastos su fluoru – tai patvirtinta ilgamečiais tyrimais. Vaikiškose pastose fluoro yra mažiau nei skirtose suaugusiesiems ir jas naudoti yra visiškai saugu.

   Iki pradedant lankyti mokyklą vaikui dantis turėtų valyti tėvai – kol vaikas nemoka rašyti, jis negeba ir tinkamai išsivalyti dantų. Iki dešimties metų tėvams patartina išvalyti vaikų dantis bent du kartus per savaitę, kitomis dienomis vaikas tai daryti gali pats. Didžiausią neigiamą įtaką vaikų burnos sveikatai daro saldumynai, dažnas užkandžiavimas, limonadai, sultys ir lipnus maistas, kuris prilimpa prie dantų. Visi šie maisto produktai sudaro apnašas ant dantų, kurioms ilgai laikantis pradeda gesti dantų emalis. Visiškai vaikams uždrausti šių skanėstų neįmanoma, reikia kuo dažniau jiems pasiūlyti vaisių bei daržovių, kuriuos kramtant natūraliai pašalinama dalis apnašų.

Parengta pagal: www.smlpc.lt

Parengė: visuomenės sveikatos specialistė, vykdanti sveikatos priežiūrą mokykloje,  Enrika Vaznienė