2025 m. gegužės 5–9 dienomis keturios pedagogės iš Šiaulių rajono dalyvavo darbo stebėjimo vizite Kroatijos sostinėje Zagrebe, lopšelyje-darželyje „Mali princ“. Vizitas įvyko įgyvendinant „Erasmus+“ projektą Nr. 2024-1-LT01-KA121-SCH-000229343. Projektinėje veikloje dalyvavo Kuršėnų lopšelio-darželio „Nykštukas“ vyresnioji ikimokyklinio/priešmokyklinio ugdymo mokytoja Simona Erleckienė, Kuršėnų lopšelio-darželio „Eglutė“ specialioji pedagogė metodininkė Valda Pileckienė, Kuršėnų lopšelio-darželio „Žiedelis“ logopedė Dovilė Bakonytė ir Gruzdžių lopšelio-darželio „Puriena“ vyresnioji logopedė Loreta Norutytė.
Pedagogės iš Lietuvos susipažino su Kroatijos švietimo sistema, ikimokyklinių įstaigų įvairove bei tėvų ir pedagogų bendradarbiavimo ypatumais. Buvo pristatyta lopšelio-darželio „Mali princ“ struktūra, teritorijos išdėstymas, vaikų skaičius grupėse bei švietimo pagalbos specialistų – psichologo, logopedo, specialiojo pedagogo ir sveikatos specialisto – funkcijos. „Mali princ“ yra išskirtinis darželis – nuo 2006 m. jis įgyvendina ekologinio ugdymo programą ir yra pirmasis ekologinis darželis Zagrebe. Įstaiga yra gavusi deimantinį ekologinio darželio statusą, priklauso tarptautinių ekologinių mokyklų bei UNESCO asocijuotų mokyklų tinklui ir turi „Tolerant Kindergarten“ vardą. Taip pat aktyviai dalyvauja projekte „Say Hello to the World“, skatinančiame kultūrinį pažinimą ir toleranciją. Darželis siūlo tėvams įvairias ugdymo programas – ekologijos, sporto, STEAM, Montessori, anglų kalbos bei bendrojo ugdymo. Specialiąsias ugdymo programas kuria direktorė, pavaduotoja ugdymui, psichologas ir pedagogai, kurie turi konkrečių interesų ar stiprybių.
Pastebėti panašumai tarp Šiaulių rajono ir „Mali princ“ ugdymo įstaigų: vaikų dienos ritmas, specialistų darbas, bendradarbiavimo su tėvais formos. Kroatijos darželyje didelis dėmesys skiriamas vaikų kūrybai ir jų įsitraukimui į ugdymo aplinkos kūrimą, kiekviena grupė turi tiesioginį išėjimą į lauką, tai suteikia galimybę išlaikyti ugdymo vienovę vidaus ir lauko erdvėse. Įdomu tai, kad „Mali princ“ sąmoningai atsisakė komunikacijos socialiniuose tinkluose – su tėvais bendraujama individualiai, el. paštu arba gyvai.
Vizito dalyvės susipažino su išskirtinėmis edukacinėmis lopšelio-darželio erdvėmis – vienas iš pastatų turi ilgiausią koridorių Zagrebe. Dalyvės stebėjo ikimokyklinio ugdymo procesą, paremtą vaikų interesais ir kontekstais, kurie nuolat atnaujinami naujomis priemonėmis. Pastebėtas vaikų savarankiškumas, kuris yra nuosekliai ugdomas kontekstų principo pagrindu. Grupių erdvės yra plačios, bet padalytos į teminius centrus. Daugelis ugdymo priemonių yra gaminamos iš antrinių žaliavų, taip ugdant vaikų sąmoningumą ir puoselėjant tvarumo idėjas. Pedagogai yra skatinami gilinti savo pomėgius, talentus ir vėliau juos integruoti į specialiąsias ugdymo programas. STEAM veiklos integruojamos tiek kasdieniame ugdymo procese, tiek kaip pasirenkama popamokinė veikla, ypatingai akcentuojant gamtamokslinį tyrinėjimą. Nors Kroatijoje įtraukusis ugdymas vykdomas ne pilnai – trūksta aplinkos pritaikymo specialiųjų poreikių vaikams – specialistai stengiasi prisitaikyti prie vaikų poreikių, veiklas vykdo ne tik kabinetuose, bet ir grupėse ar koridoriuose. Anot jų, aktyvus bendradarbiavimas su tėvais yra būtina praktika. Pastebėta, kad nors Kroatijos pedagogai turi įvairių IKT priemonių, jos daugiausia naudojamos bendrose erdvėse, o pagrindinis dėmesys ugdyme skiriamas tiesioginiam patyrimui ir bendravimui.
Pedagogės aplankė grupes, kuriose įgyvendinamos specialiosios ugdymo programos. Svečius iš Lietuvos maloniai nustebino anglų kalbos ugdymo grupės dėmesys: lietuviškas pasisveikinimas, eilėraštis ir aktyvus vaikų įsitraukimas į kūrybines veiklas, susijusias su Lietuva – statyta Gedimino pilis, kurta trispalvės aplikacija, programuota „Bee-Bot“ kelionė į Lietuvą ir kt. Aptartas UNESCO projektų įgyvendinimas, prisidėta prie labdaringos veiklos įsigyjant vaikų rankdarbius. Eko grupėje didelis dėmesys skiriamas gamtos pažinimui, jos saugojimui, judėjimui ir kodavimui. Sporto grupėje motorika ir pažintiniai gebėjimai lavinami per fizines veiklas. Šiose grupėse ugdosi skirtingo amžiaus vaikai, atsižvelgiant į tėvų pasirinkimus.
Lietuvės buvo pakviestos sudalyvauti keletoje kūrybinių dirbtuvių: apie gabių vaikų ugdymą, projektų metodą ir skaitmeninių technologijų integravimą. Lopšelyje-darželyje „Mali princ“ gabiems vaikams yra skiriamas papildomas dėmesys, organizuojami specialūs užsiėmimai, kurie padeda plėtoti jų gebėjimus bendradarbiaujant. Praktinėse dirbtuvėse buvo išmėgintos veiklos, skatinančios loginį mąstymą ir pažintinių gebėjimų plėtojimą (asociacijų ir stalo žaidimai, eksperimentai su spalvomis ir kt.). Projektų metodas darželyje dažnai susiejamas su STEAM veiklomis. Dirbtuvių metu analizuota iliustracijų knyga „Elmeris“, kurtas veiklų planas, apimant visus STEAM metodo elementus. Galiausia, naudojant paprastus skaitmeninius įrankius: fotoaparatą ir vaizdo įrašų kūrimo programą, sukurtas animacinis filmas, įkvėptas vaikų kurto filmuko bei pažinties su Zagrebo senamiesčiu. Šiuo veiklos rezultatu apibendrintas vizitas.
Darbo stebėjimo vizito Zagrebe metu lietuvių pedagogės jautėsi ypač laukiamos – darželio administracija ir kolektyvas pasižymėjo svetingumu, dalijosi patirtimi ir įkvėpė toliau tobulinti savo praktiką Lietuvoje. Įgyta patirtis dar kartą priminė, kaip svarbu kurti vaikui atvirą, kūrybiškumą, savarankiškumą ir individualumą skatinančią ugdymo aplinką. „Erasmus+“ projektas ne tik praturtino Šiaulių rajono pedagogių profesinę patirtį, bet ir paskatino ieškoti naujų, inovatyvių sprendimų kasdieniame darbe. Vizitas į „Mali princ“ darželį suteikė galimybę iš arčiau pažinti Kroatijos švietimo ypatumus, jos kultūrą, vertybes bei gamtos ir urbanistinį grožį. Bendravimas su kolegomis iš užsienio sustiprino tarptautinį švietimo tinklą, leido plėtoti tarpkultūrinę kompetenciją bei praplėsti požiūrį į ugdymo galimybes Europoje. Šis projektas taip pat prisidėjo prie pedagogių anglų kalbos, skaitmeninių gebėjimų tobulinimo ir paskatino tęstinį bendradarbiavimą, dalijantis gerąja patirtimi ir įkvepiančiomis idėjomis.
DARBO STEBĖJIMO VIZITAS ZAGREBO LOPŠELYJE-DARŽELYJE „MALI PRINC“
